donderdag 5 juni 2014

DIY: Aardbeien smoothie

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw: smoothie kom hier, ik hou van jou! Tja, that happened. De afgelopen twee dagen heb ik constant smoothies gemaakt en gedronken. Ik weet niet helemaal waarom, maar mijn moeder kwam thuis met heel veel fruit dus toen was ik zo van BLENDER. NU. Ik wilde volgens een recept gaan werken, maar op de helft het begon ik er zelf random dingen in te dumpen. Daarom ga ik jullie nu het allermakkelijkste recept en de varianten laten zien!

Aardbei-sinasaappel (2 à 3 personen)
Goed. Voor de aardbei-sinaasappel smoothie heb je nodig:
-10 aardbeien 
-Yoghurt
-Melk
-Halve sinaasappel
-Suiker
-5 ijsblokjes

Je onthoofd de aardbeien blablabla, je kent het wel. Doe de aarbeien (gewassen!) in de blender, mik er vervolgens melk bij. Mijn richtlijn is altijd totdat je nog maar een klein beetje van de aarebeien ziet. Daarna pak je de yoghurt en doe je dat er ook bij. Ik doe meestal een beetje op gevoel, maar niet meer dan de melk! Daarna pers je de sinaasappel. Als je een echte sinaasappelfreak bent kan je er ook gewoon een hele in doen ;). Nu doe je de 5 ijsblokjes erbij en slotte moet je even aan jezelf vragen of je een zoetekauw bent. Ik doe er meestal 3 schepjes suiker in, maar ik vind dingen gauw te zuur. Daarna is het mixen maar! De ijsblokjes kunnen voor rare geluiden van je blender zorgen maar over het algemeen gaat dat goed...




Aardbei ontbijt smoothie
Als je smoothies wilt als ontbijt is er een hele, hele, heeeele makkelijke variant. Gooi er musli of crusli of wat dan ook doorheen. Oke niet wat dan ook, maar je snapt wat ik bedoel. Ik vind het ook lekker om er nog banaan doorheen te doen als ontbijt. De rest gaat hetzelfde ;)

Bevroren fruit smoothie (voor 2 à 3 personen)
Nu wordt het ingewikkeld. Nee. Eigenlijk nog steeds niet. Voor deze smoothie heb je nodig:
-5 aardbeien
-Zakje bevroren rood fruit (bosbessen, frambozen, kersen etc.)
-(Griekse/Turkse) Yoghurt
-Melk
- 2 theelepels honing
-Ahornsiroop (voor de zoetekauwen)
-7 walnoten
-Hele sinaasappel


Het begin is weer hetzelfde. Een beetje op gevoel alles erin doen. Het rode fruit, de walnoten, honing, melk, yoghurt. Alles. Bij deze smoothie is het vooral proeven. Even mixen, dekseltje open, proeven, iets erbij doen en weer mixen. Ik heb de deksel er drie keer op en af gehaald voordat ik mijn perfecte smoothie had. Ik denk dat mint er ook nog heel lekker bij is. De turkse/griekse yoghurt is meer voor de dikke smaak. Op de meeste smoothies zit echt zo'n dik laagje, en dat krijg je het beste door dikke yoghurt te gebruiken. Als je niet van een dikke smoothie houdt kan je beter normale yoghurt gebruiken.


Ik hoop dat jullie wat aan deze recept-achtige ietsjes hebben. Je moet wel een beetje gevoel voor koken hebben denk ik, maar dat komt vast goed!

Liefs,
Annemarijn


Geen opmerkingen:

Een reactie posten